Orbiq gör det möjligt för Vasakronan att jobba med alla sina olika driftsystem i en gemensam teknikportal.
Vasakronan är ett av världens mest hållbara fastighetsbolag. De strävar ständigt efter att förbättra och effektivisera sin drift genom innovativa digitala lösningar. Tobias Jonson och Martin Simonson från Vasakronan delar sina erfarenheter av hur Orbiq har förbättrat deras fastighetsförvaltning.
Tobias Jonson är en passionerad teknikentusiast med lång erfarenhet inom fastighetsautomation, han har alltid drivits av att utforska nya teknologier. På Vasakronan arbetar han med digitalisering av fastigheter i syfte att hitta lösningar för effektivare fastighetsförvaltning.
- Jag har följt iquests arbete under en längre tid, och när vi började leta efter lösningar för att förenkla och effektivisera vår fastighetsdrift var Orbiq en plattform vi ville testa och utvärdera.
En av bolagets utmaningar var att de saknade en centraliserad bild över alla driftlarm som genererades i deras fastigheter. De hade också svårigheter med access- och behörighetshantering för tekniken i sina byggnader och använde flera olika lösningar för att vidarebefordra driftlarmen. Det gjorde det svårt att få ett effektivt informationsflöde från larm till åtgärd.
- Idag använder vi Orbiq som vår teknikportal. Det gör det möjligt för oss och våra samarbetspartners att på ett säkert och strukturerat sätt logga in i våra tekniska system. Orbiq fungerar även som en hubb för driftlarm där larmen passerar och lagras för att sedan dirigeras till rätt mottagare. Det gör att vi nu har ett mycket smartare informationsflöde, men också att vi kan göra bättre analyser baserat på den samlade informationen.
Resultaten har varit positiva. Alla som jobbar med fastigheterna har nu mycket bättre kontroll över sina driftlarm, och behörighetshanteringen för de tekniska systemen gör arbetet både lättare och säkrare. Med en samlad bild har teknikerna även kunnat identifiera fastigheter som behöver extra åtgärder för att optimera drift och energianvändning.
Martin Simonson, systemförvaltare på Vasakronan, delar Tobias entusiasm.
- Att ha allt samlat på en gemensam plattform gör jobbet enklare eftersom jag inte behöver navigera mellan olika system. Förenklat skulle jag beskriva Orbiq som ett “över-överordnat system” där Orbiq samlar in alla enskilt överordnade system till ett gemensamt. Orbiq håller också reda på vem eller vilka som ska hantera olika larm. Det blir en portal där varje tekniker kan jobba med allt som är deras ansvar, på ett och samma ställe.
Tobias och Martin har spelat en stor roll för utvecklingen av lösningen. Ju fler kunder som använder den, desto bättre och billigare blir den att använda. Martin ser därför gärna att fler fastighetsbolag ansluter sig.
- Vi bidrar med vår kunskap eftersom behovet av en tjänst som Orbiq är stort och att det ger en känsla av “open source-tänk”. Det är ett arbetssätt och en ambition som rimmar med hur iquest utvecklar Orbiq och ger oss goda möjligheter att vara med och påverka utvecklingen. Det är dessutom roligt att få vara en del av resan, så förhoppningen är naturligtvis att fler vill vara med och bidra.
Läs mer i vårt kundcase hur Orbiq har hjälpt Vasakronan.
Vill du också ta din fastighetsförvaltning till nästa nivå? Kontakta iquest och få konkreta exempel på hur Orbiq kan göra skillnad i din verksamhet.